INHOUD
Deel 1
- Het geheim van de schoorsteen als koker tussen mensen en goden.
- Een hemels paard met een aards probleem
- Een zeldzame traditie in Tilburg
- Een verwante ziel uit Friesland (Sint Piter) die op 21 februari aankomt.
- Het aangrijpende verhaal van de kinderbisschop.
- De speelgoedman.
- Speculaasplank als stille getuige van een laffe moord.
- Het verloren horloge.
- Het geheim van de warme toren.
- Een pakje dat na 75 jaar werd bezorgd.
- Beeldhouwers in marsepein.
- De roe als vruchtbaarheidssymbool en als middel om te straffen op middeleeuwse scholen.
- De vormgevers en illustratoren van prentenboeken, postkaarten en schoolplaten.
- Het gestreepte pakje (als patroon van de gevangenen en honderdduizenden pakjes voor mensen achter tralies).
- Rijmen en dichten (met onder anderen de weduwe van de ongekroonde hofdichter van Sint Nicolaas).
Deel 2
- Wie waren de liedjesschrijvers van evergreens als ‘Zie de maan schijnt door de bomen’ en ‘Zie ginds komt de stoomboot’?
- Illegaal gepubliceerd Sint Nicolaasboek in 1944 en de viering in oorlogstijd.
- Streeklekkernijen zoals de mikkemannen, duvekaters en de zute plassies.
- De eerste intocht van Sint Nicolaas in Amsterdam in 1934 en in Nederland (Venray): de blijde incomste.
- Het vroegste verlanglijstje uit 1796.
- De speculaaspop als liefdesgeschenk (de vrijers).
- Het schimmelfeest in Friesland.
- Wodan en zijn achtbenige wonderdier ‘Schleipnir’.
- Het verbod in Tiel om de schoen op te zetten op straffe van poene van twee golde guldens.
- Verwerping, versmakking, verlotingen en verschietingen in de Achterhoek.
- Het Sint Nicolaasfeest van Jan Steen.
- Het zomerfeest in Rijnsburg in de maand mei.
- De heimweelanden (viering door Nederlanders overzee).
- De Gouden Engel (betaalmiddel bij een dankbaarheidfeest in Koedijk).
- Afzouten (als een kind aan het bestaan vande Sint ging twijelen legde men een zakje zou in de schoen).
- Vrouwen rond de Sint (Kloas en zien wief, Frau Fasten, Sinte Berb, de heks Befana en anderen).
Deel 3
- Sint Nicolaas als postiljon d’amour, nu nog actief in een Bretons dorpje waar jonge meisjes zijn naam aanroepen als zij op zoek zijn naar huwelijkskandidaten. Goedheiligman staat niet voor heilig, maar het middeleeuwse hijlic (huwelijk).
- Sinterklaasromance op Friese boerderij
- Vruchtbaarheidsrituelen aan de West-Franse kust die jonge meisjes aan de man moesten brengen.
- Het dreigerstype (gemaskerde jongelui die verkleed als duivels langs de deuren spookten van Texel Friesland tot Tirol).
- Als patroon van Rusland vertellen we zijn verhaal in iconen.
- De komst van de Sint naar onze streken met een hoofdrol voor de kruisvaarders en de Noormannen.
- Als patroon van Manhattan komen we hem tegen als naamgever van de illustere ‘St. Nicolas Society of New York’.
- We bezoeken Italiaanse steden die een bijzonder verhaal over Sint Nicolaas vertellen, zoals Bari, (waar het gouden beeld van Sint Nicolaas door duizenden uitzinnige Italianen de wordt ingedragen), Venetië, Florence en Rovereto.
- Hans Kroef in het grensgebied van Duitsland en België.
- Op Sicilië speelt de natuur een belangrijke rol in het Sint Nicolaasverhaal.
- Het boy-bishop spel in de Pyreneeën en in Engeland.
- Zwitserland met zijn Moorse page, of is het de duivel, zoals de Zwitsers menen.