MEDIA
PERSBERICHT
Cineast ziet Pietendiscussie als bedreiging voor filmepos
Tijdreis van Sint-Nicolaas als historische caleidoscoop
De Brabantse cineast Jean Olf Lammers is al meer dan twintig jaar met de camera in de weer om de meest uitgebreide documentaire ooit over de Sint te maken. De Tijdreis van Sint-Nicolaas is zijn levenswerk. En het is bijna voltooid. ‘Dan heb ik ruim vijf uur materiaal en moet ik beslissen hoe daar een compacte serie van wordt samengesteld.’
Elke opname is een juweeltje en getuigt van liefde voor het onderwerp: de geschiedenis van de goedheiligman. Met zorg en oog voor detail smeedde Jean Olf Lammers een keten van historische gebeurtenissen. De taaie volharding van de cineast lijkt enigszins op een obsessie, maar hij ziet het eerder als zijn levenswerk. ‘Ik verzamel al jaren alles wat met de geschiedenis van Sint-Nicolaas te maken heeft,’ vertelt hij. ‘Veel is al bekend, maar ik stuitte op pareltjes die nog niet waren ontdekt.’ Zo componeerde hij een caleidoscoop van wetenswaardigheden over de lange weg die de mythe van bisschop van Myra heeft afgelegd.
De reden waarom hij ten minste twee decennia aan de documentaire heeft gewerkt is het budget. Lammers heeft alles zelf bekostigd en dat was soms een rib uit zijn lijf. Die opoffering is het bewijs van zijn passie om De Tijdreis van Sint-Nicolaas zo compleet mogelijk in beeld te brengen.
De opgelaaide discussie over Zwarte Piet ziet Jean Olf als een bedreiging voor het vertonen van de documentaire. ‘Als je een gevarieerd en volledig historisch overzicht wilt maken kun je niet om de aanwezigheid van de gekleurde assistent van de Sint heen,’ zegt hij. ‘Maar alleen al het noemen van de naam van Zwarte Piet werkt als een rode lap bij de actievoerders. Vanzelfsprekend ben ik het eens met de kritiek op de karikatuur die van de ‘knecht’ van Sinterklaas is gemaakt. Als dat racistische gevolgen heeft is dat afschuwelijk. In de documentaire laat ik juist zien wat de werkelijke betekenis van de getrouwe van de man met de mijter is. Dan blijkt dat er van discriminatie geen sprake is. Integendeel, hij is een soort kamerheer, een paladijn, die bekend stonden als voorbeeld van ridderlijkheid en hoffelijkheid. Ik heb er alle begrip voor dat Zwarte Piet is afgeschaft, maar je kunt de geschiedenis niet herschrijven. Daar hoort deze figuur ontegenzeggelijk bij.”
